Blog

Mikrobiota jelitowa a funkcjonowanie organizmu


Alicja | Styczeń 5, 2018 11:03 pm | , ,

Mikrobiota jelitowa (mikrobiom) to przede wszystkim bakterie i grzyby żyjące w naszym przewodzie pokarmowym (aż 1000 gatunków bakterii). Najwięcej bakterii bytuje w jelicie grubym, nawet 10 do 12 potęgi w 1g treści jelitowej. W całym jelicie, w przeliczeniu na masę, jest ich ok. 1,5-2 kg!

 

Są one niezbędne do funkcjonowania naszego jelita, a nawet całego organizmu. Potrzebne są zarówno te „dobre” bakterie jak i te „złe”, ale muszą być w odpowiednich proporcjach, żeby organizm działał prawidłowo.

 

Pełnią w nim szereg funkcji – m.in. wpływają na działanie układu odpornościowego, pokarmowego, biorą udział w rozkładzie toksyn i kancerogenów oraz w syntezie witamin (kwasu foliowego, witamin K i B12).

 

Nie zapominajmy, że istnieje oś jelitowo-mózgowa, w obrębie której przekazywane są informacje z jelit do mózgu i odwrotnie. Ważną częścią tej osi jest mikrobiota jelitowa.

 

Jeśli zostanie zachwiany skład mikrobiomu to zaczynają nam doskwierać różne dolegliwości. Ze strony jelit to, np. biegunki, zaparcia, specyficzny zapach stolca, ból brzucha, wzdęcia, wzmożone gazy, ze strony układu odpornościowego – spada nam odporność i zaczynamy chorować,  ze strony układu nerwowego – stajemy się bardziej rozdrażnieni, gorzej zapamiętujemy, „łapiemy” tzw. doła.

 

Osoby, które wpadają w kiepski nastrój, niekiedy zahaczając nawet o stany depresyjne często mają zmieniony stosunek bakterii bytujących w jelicie, Bacteroidetes do Firmicutes, na korzyść tych drugich. Podobnie jest w przypadku osób otyłych. W badaniach, z ich udziałem, również wykazano zaburzony stosunek tych dwóch rodzajów bakterii. Redukcja zbędnych kilogramów, w powiązaniu ze zmianą składu diety, powodowały wzrost liczby bakterii, które były w niewystarczającej ilości. Co ciekawe, redukcja masy ciała powodowała wzrost ilości Bacteroides proporcjonalny do liczby utraconych kilogramów.

 

Jak widać mikrobiota jelitowa ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Wszystko co nie pozwala na jej właściwy rozwój, może dawać trwałe i negatywne skutki. Duży wpływ na różnorodność i liczebność mikrobioty jelit ma rodzaj spożywanego pokarmu. Dlatego powinniśmy dbać o to co jemy.

 

Jak zadbać o zachowanie odpowiedniego składu mikrobioty jelitowej dowiecie się już wkrótce.