Blog

Owoce jagodowe i ich zalety


admin | Czerwiec 28, 2017 11:36 pm | , , ,

Obecnie mamy sezon na owoce jagodowe do których należą – maliny, porzeczki, truskawki, poziomki, agrest, jeżyny, borówki, jagody, winogrona. Owoce te są skarbnicą związków bioaktywnych korzystnie wpływających na nasz organizm.

 

Po pierwsze są doskonałym źródłem witaminy C. Średnie zalecane spożycie witaminy C wynosi dla kobiet 75 mg, dla mężczyzn 90 mg.

Garść czarnej porzeczki (40g) zawiera średnio 73 mg wit. C i ta ilość pokrywa w dużym stopniu zapotrzebowanie na tę witaminę. Poza czarną porzeczką dobrym jej źródłem są inne owoce jagodowe, np.
– szklanka truskawek (150g) zawiera ok. 99 mg wit. C a więc w 100% pokrywa zapotrzebowanie na tę witaminę.
– 2 łyżki poziomek (60g) zawierają ok. 36 mg wit. C
– szklanka malin (120g) zawiera ok. 37 mg wit. C

Po drugie owoce jagodowe są źródłem błonnika (zarówno rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego w wodzie), który reguluje pracę jelit, co ma olbrzymie znaczenie w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, m.in. chorób układu krążenia, nowotworów jelita grubego, cukrzycy typu 2, otyłości. Drobne pestki -błonnik nierozpuszczalny – pełnią funkcję „wymiataczy” w naszych jelitach, usuwają niestrawione resztki pokarmowe oraz przyspieszają pracę jelit. Z kolei, błonnik rozpuszczalny (m.in. pektyny) pęcznieje w żołądku i daje poczucie sytości. Gęsty żel powleka jelita i ogranicza wchłanianie cholesterolu i glukozy, co wpływa na poprawę glikemii poposiłkowej i zmniejszenie stężenia cholesterolu we krwi. Żel minimalizuje wchłanianie toksycznych związków do krwiobiegu, dzięki czemu są one wydalane z organizmu. Warto dodać, że błonnik rozpuszczalny jest pożywką dla drobnoustrojów bytujących w naszych jelitach i korzystnie wpływa na skład tej mikroflory.

 

Dlaczego jeszcze warto jeść owoce jagodowe? Bo są źródłem przeciwutleniaczy (antyoksydantów), które neutralizują wolne rodniki i chronią komórki naszego organizmu przed starzeniem się. Mają działanie antynowotworowe i ochronne na nasz układ odpornościowy. Duże znaczenie mają flawonoidy do których zalicza się m.in. antocyjany – barwniki nadające owocom barwę o odcieniu czerwonym, fioletowym lub niebieskim. Na przykład czarne maliny (rzadziej spotykane) zawierają ich 2140-4280 mg/kg, jeżyny 820-3260 mg/kg, a maliny 93-100 mg/kg.

 

Biorąc pod uwagę wszystkie zalety owoców jagodowych oraz fakt, że są one łatwo dostępne o tej porze roku zachęcam do częstego sięgania po te smaczne i niskokaloryczne owoce. Korzystajmy z sezonowych owoców, póki lato trwa!