Blog

Jak zmniejszyć kaloryczność dań wigilijnych?


Alicja | Grudzień 17, 2017 11:51 am |

Szanuję tradycję i nie wyobrażam sobie Wigilii bez tradycyjnych potraw wigilijnych. Dlatego w tym czasie pachnie u mnie m.in. kapustą z grzybami, smażonym karpiem, kompotem z suszu, piernikami. Aby mieć dobre samopoczucie po Wigilii (z 12 potrawami) potrzebny jest pewien umiar w jedzeniu i piciu 😉 Oczywiście, nie mam nic przeciwko temu, żeby spróbować każdej potrawy – w końcu jest Wigilia. Chodzi bardziej o wielkość porcji.

 

Inną sprawą jest sposób przygotowania potraw. Wystarczy kilka prostych zmian i wigilijna uczta nie będzie aż tak obciążająca dla naszego organizmu.

 

  • Usmaż karpia bez panierki. Łyżka mąki użytej do panierowania jednej porcji karpia to ok. 50 kcal.
  • Do kapusty z grzybami użyj ziół wspomagających trawienie, np. kminku, majeranku, szałwii, melisy. Nie zagęszczaj kapusty mąką.
  • Ciasto na pierogi zrób z dodatkiem mąki pełnoziarnistej (1:1 ze zwykłą pszenną/orkiszową).
  • Nie zagęszczaj zupy grzybowej mąką, śmietaną. Już na talerzu możesz dodać jogurtu naturalnego.
  • Nie słódź kompotu z suszu. Suszone, naturalnie słodkie jabłka, gruszki i inne owoce nie wymagają dosładzania. Kup suszone owoce bez dodatku cukru i niesiarkowane.
  • Do ciast zamiast cukru możesz użyć erytrytolu – ma 0 kalorii i jest tak samo słodki jak cukier.
  • Innym zamiennikiem cukru, który nadaje się do pieczenia ciast jest ksylitol czyli cukier brzozowy. 100g ksylitolu ma 240 kcal, cukier 400 kcal.
  • Zamiast śledzia w śmietanie zrób śledzia w jogurcie (ew. z niewielkim dodatkiem śmietany/majonezu), np. na jeden kubek jogurtu 400g dodaj łyżkę majonezu.
  • Do sałatek jarzynowych też możesz użyć jogurtu.
  • Zrezygnuj ze słodkich napojów i soków. Postaw na stole wodę z plasterkami pomarańczy, cytryny i listkami mięty.
  • I na Pasterkę koniecznie piechotą! 🙂